Aktuelno

Carbonhaus – Prvi objekat armiran ugljeničnim vlaknima

Pod okriljem Tehničkog univerziteta u Drezdenu u Nemačkoj, uskoro će biti sagrađena prva zgrada čiji beton je armiran armaturom izrađenom od ugljeničnih vlakana

Ugljenična vlakna (carbon fiber) su već decenijama u upotrebi u automobilskoj industriji. Bolidi Formule jedan se odavno izrađuju od ugljeničnih vlakana, a ovaj kompozitni materijal je rezervisan i za najskuplje serijske sportske automobile. Razlog je veoma jednostavan – ugljenična vlakna su čvršća i lakša od čelika. Ipak, ova tehnologija je još uvek veoma skupa, tako da je rezervisana samo za automobilski sport i izradu automobila u manjim serijama.

Nemački inženjeri i arhitekte sa Tehničkog univerziteta u Drezdenu su odlučili da pomenute fizičke osobine ugljeničnih vlakana isprobaju u arhitekturi. U kampusu ove institucije počela je da niče Carbonhaus, prva zgrada čiji betonski elementi će biti armirani ovim kompozitnim materijalom. On će biti primenjen u sličnom obliku kao i u automobilskoj industriji. Naime, armatura neće biti izrađena isključivo od ugljeničnih vlakana, već njihove mešavine sa polimerima.

Gradnja betonskih konstrukcija sa armaturom od ugljeničnih vlakana umesto čelika donosi brojne prednosti. Manja masa ugljeničnih vlakana smanjuje masu konstrukcije, dok veća čvrstina otvara potpuno nove mogućnosti. Jedna od prednosti je otpornost na koroziju. Čelična armatura zahteva utrošak veće količine betona, kako bi armatura bila zaštićena od korozije. To je još jedan faktor koji ove betonske konstrukcije čini laganijim, pa samim tim mogu da se kreiraju u potpuno drugačiji objekti.

To je primetno i na zgradi o kojoj pišemo. Elegantan tanki zakrivljeni krov bi teško bilo realizovati betononskom konstrukcijom armiranom čeličnom armaturom. Ipak, ova zgrada u Drezdenu je tek prvi eksperimet. Baš kao i u automobilskoj industriji, upotreba ugljeničnih vlakana je veoma skupa. Za gradnju ovog objekta površine svega 205 kvadratnih metara, utrošeno je čak pet miliona evra.