Aktuelno

Jelena Andrić Grafakos, ACO – Svaka kriza je ujedno i prilika

Već duži vremenski period smo svedoci konstantnog rasta cena građevinskog materijala. Situacija na tržištu je veoma dinamična, što velikim kompanijama, ali i manjim preduzećima, otežava pravljenje dugoročnih poslovnih i finansijskih planova. Iskustvo kaže da svaka kriza mora da ima početak i kraj, te da je neke stvari, ipak, moguće predvideti i isplanirati. Sagovornik na ovu temu nam je Jelena Andrić Grafakos, direktorka kompanije ACO za područje Istočne Evrope – Adriatik regije:

  • Poslednjih meseci primetna su značajna poskupljenja građevinskog materijala. Ipak, svi se slažu da nestašica nema, a izgleda da se ni potražnja ne smanjuje. Kako se sve to odražava na poslovanje kompanije ACO.

Poskupljenja građevinskog materijala su počela prošle godine, paralelno sa značajnim poteškoćama u obezbeđivanju sirovina za proizvodnju i poštovanje rokova isporuke za gotovo sve materijale u građevinarstvu. Ove godine, iako je primetno izvesno usporavanje u porastu cena i njihova stabilizacija u određenim materijalima, i dalje smo svedoci porasta cena.

PROČITAJTE JOŠ: ACO – Upravljanjem vodama do urbane sredine budućnosti
Ono što se poboljšalo je dostupnost proizvoda i stabilniji rokovi isporuke u odnosu na prošlu godinu. Očigledno je da su proizvođači u ovoj teškoj situaciji uspeli da se snađu po pitanju nabavke sirovina i obezbede stabilnije snabdevanje građevinske industrije koja i dalje ima snažan rast. Kroz sličan proces je prošla i kompanija ACO kao globalni proizvođač i isporučilac opreme.

  • Cena gvožđa je značajno porasla u Srbiji. Da li je to situacija i globalno i da li to direktno utiče na vaše poslovanje i ponudu proizvoda?

ACO u svom proizvodnom programu ima praktično sve materijale. Polimer beton, kompozitne materijale, liveno gvožđe, aluminijum, nerđajući čelik i standardni beton. Cene svih ovih materijala su podložne globalnim kretanjima cena sirovina i svih ostalih parametara koji utiču na finalni proizvod.
Sigurno je da smo morali da se prilagodimo novoj situaciji i da od prošle godine intenzivno radimo na načinima da ispoštujemo dogovorene cene i rokove na projektima. To je zahtevalo mnogo više angažovanja u odnosu na neke prethodne, stabilnije periode, zatim promenu određenih procesa u kompaniji kako bismo mogli da ispratimo nove uslove na tržištu i obezbedimo adekvatnu podršku našim klijentima i pravovremenom završavanju projekata.         

  • Da li postoje neke značajne razlike kada je poslovanje ACO brenda u Srbiji u pitanju i kada je globalna situacija u pitanju?

ACO je globalna kompanija koja prepoznaje specifičnosti svakog pojedinačnog tržišta i svoje poslovanje prilagođava tim specifičnostima. Ono što povezuje svaku ACO kompaniju u različitim zemljama, su zajedničke vrednosti i osećaj pripadnosti istoj porodici, što je naročito važno.

Poslovanje u Srbiji, a mogu reći i velikom broju Balkanskih zemalja za koje sam odgovorna, podrazumeva dosta fleksibilnosti, veliko angažovanje u praćenju potreba klijenata i projekata i veliko znanje u prilagođavanju rešenja i proizvoda zahtevima projekata. U periodu od preko 20 godina koliko smo prisutni na ex – Yu tržištima, to znanje i iskustvo je postalo glavni alat za prevazilaženje raznih izazova koje smo imali, pa i ove trenutne situacije.

  • Da li ste upoznati sa nekim analizama zbog čega je došlo do porasta cena? Prvo smo imali pandemiju, sada je aktuelan rat u Ukrajini… Ili je u pitanju nešto treće?

Po svim ekonomskim i finansijskim pokazateljima u proteklih nekoliko godina, bilo je vreme za novu ekonomsku krizu, slično situaciji kakvu smo imali globalno 2008. godine. Pandemija i situacija u Ukrajini su tome još dodatno doprinele. Ne bih se ograničila samo na porast cena materijala, već treba uzeti u obzir i sve ostalo što utiče na finalnu cenu – energenti, transport, radna snaga.
U građevinarstvu globalno, a naračito kod nas, je teško govoriti o krizi, obzirom na broj investicija i tempo rasta industrije, međutim realno gledano, sve što nam se dešava jesu odlike globalne ekonomske krize.

  • Shodno tome, da li je moguće praviti bilo kakve prognoze?

Uvek sam bila pristalica razmišljanja da je svaka kriza ujedno i prilika. Upravo zbog toga, mislim da je mnogo svrsishodnije prebaciti se sa prognoziranja na traženje i prepoznavanje prilika za nove pravce razvoja.
Prepoznati promene na tržištu i preduzeti adekvatne korake u prilagođavanju, kako prema spolja, tako i u unutrašnjoj organizaciji, je ključ uspeha. Uz znanje i iskustvo ACO zaposlenih i podršku i snagu matične ACO kompanije, upravo je to ono na čemu gradimo buduće poslovanje, bez obzira na težinu situacije.