Garaža

Sve o punjenju baterije električnog automobila kod kuće

Da li baterija električnog automobila može da se dopunjuje uz pomoć standardne kućne utičnice? Koliko vremena je potrebno da se baterija automobila dopuni u kućnim uslovima? Kako može da se ubrza punjenje? Koliko koštaju kućni punjači baterija električnih automobila

Po mnogim analizama razvoja elektrifikacije automobilskog transporta, na slabije razvijenom tržištima od ključnog značaja su kućni, odnosno privatni punjači. U Srbiji je trenutno mreža punjača neuporedivo razgranatija nego pre samo nekoliko godina.

PROČITAJTE JOŠ:

Kako do subvecije za hibridni ili električni automobil

U koliko sati tačno počinje „jeftina struja“?

Ipak, neuporedivo je manje razvijena od zapadnoevropskih zemalja, pa veliki broj vozača i dalje želi da ima mogućnost punjenja u sopstvenoj režiji. Kada je dopunjavanje baterije električnog automobila u kućnim uslovima u pitanju, dostupne su dve opcije – priključivanje automobila direktno na kućnu električnu utičnicu, ili brže punjenje kupovinom kućnog punjača, popularno zvanog Wallbox.

Punjenje preko kućne utičnice je najsporije punjenje

Svaki električni automobil je opremljen sopstvenim integrisanim punjačem, tako da baterija uvek može da se dopuni povezivanjem na kućnu utičnicu. U tu svrhu koristi se kabl koji su proizvođači automobila u obvezi da isporuče uz automobil.

Ipak, treba imati u vidu da je ovo najsporiji vid dopunjavanja baterije. Maksimalna snaga punjenja koja može da se dobije iz električne kućne utičnice je 3,6 kV, a kod nekih modela automobila je to i manje. Na ovaj način je bateriju nemoguće napuniti ni ako se ona puni tokom cele noći.

Primera radi, za električni automobil sa baterijom od oko 70 kVh brzinom punjenja od tri kV biće potrebno oko 24 časa. Dakle, tokom cele noći baterija će se dopuniti otprilike za jednu trećinu. To može da bude dovoljno za neke dnevne potrebe, ali nikako nije u skladu sa mogućnostima automobila.

Kućni punjači obezbeđuju neuporedivo veću brzinu punjenja baterije

Kod modela sa malim baterijama, na primer kod modela Dacia Spring u verziji sa manjom baterijom od oko 24 kVh, dopunjavanje tokom noći na kućnoj utičnici može da bude prihvatljiva opcija. Autonomija ovog automobila sa jednim punjenjem baterije je nešto više od 200 kilometara, što podmiruje većinu dnevnih potreba.

Ovakav vid dopunjavanja još jedino može da ima smisla kod plug in hibridnih modela.to su hibridni automobili koji imaju opciju dopunjavanja baterije i vožnje u isključivo električnom modu. Oni imaju neuporedivo banje baterije od čisto električnih automobila, tako da tokom noći baterija može da se dopuni dvoljno da se podmiri većina dnevnih potreba.

Punjenje uz pomoć kućnog punjača je daleko efikasnije

Ko se opredeli za električni automobil većih, ili bolje je reći standardnih perofrmansi i sa baterijom većeg kapaciteta, a planira i da prevaljuje veće dnevne kilomettraže, može da kupi kućni punjač, kod nas popzularno zvani “wallbox” po jednom od proizvođača ovih uređaja.

Kućni punjač može da dopunjuje snagom do 22 kV, što je neuporedivo brže od povezivanja direktno na kućnu utičnicu. Ipak, pre kupovine i postavljanja kućnog punjača, potrebno je raspitati se da li vaše vozilo podržava brže punjenje, jer u protivnom ćete platiti opremu koju ne možete da iskoristite.

Takođe, pre kupovine se proverava i da li u kući, odnosno garaži, postoje tehnički uslovi za ugradnju punjača, odnosno da li su električne instalacije pogodne za ugradnju ovog uređaja velike snage.

Cena kućnih punjača startuje od oko 1.000 evra, što nije malo, ali nije ni previše ako se uporedi da cenama električnih automobila. Takođe, kupovina ovog uređaja omogućava efikasno dopunjavanje baterije u kućnim uslovima.

Cena punjenja je u ovom slučaju ista kao i povezivanjem na utičnicu. Iako su daleko snažniji od punjenja povezivanjem na kućnu utičnicu, ovi uređaji bateriju brže dopune, tako da je ukupna količina potrošene struje ista. Naravno, u oba slučaja se preporučuje punjenje tokom noći dok je aktivna povoljnija tarifa obračuna cene električne energije.

Foto: Volkswagen, Ohme