Aktuelno

Alfa Plam – Veliki izazovi kreiraju i nove šanse

Poslednje dve godine bile su izazovne, posebno za velike kompanije. U razgovoru sa čelnicima Alfa Plama-a, jednog od najvećih evropskih proizvođača grejnih tela, saznajemo kako na njihovo poslovanje utiču ovakve okolnosti i kako se i u takvim uslovima zadržava pozicija lidera. I ne samo to, već se beleži i rast poslovanja. Alfa Plam je, pored obima poslovanja, takođe i jedan od lidera kada je zaštita prirodne sredine u pitanju, a od predstavnika ove kompanije saznajemo pojedinosti o značaju Ecodesign standarda.

2021. godina je verovatno bila manje neizvesna i izazovna nego 2020-a. Da li je pandemija, bar što se tiče poslovanja Vaše kompanije prošla ili se još osećaju njene posledice?

Doba pandemije donelo je nove izazove u poslovanju. Pre svega smo kao fabrika sa masovnom proizvodnjom morali uložiti velike napore kako bismo sproveli nove mere bezbednosti na radu i zaštitili svoje zaposlene. Prethodna godina jeste bila manje neizvesna u smislu da nismo imali prekide u radu, ali smo se suočili sa globalnim posledicama pandemije kao što su rast cena sirovina, kašnjenje u isporukama materijala i rast opštih troškova poslovanja, zbog čega smo i mi bili prinuđeni da podižemo cene proizvoda. Još jedna od prepreka sa kojom smo se suočili prošle godine jeste nestašica i rast cene peleta kao goriva. U takvoj situaciji je dosta usporen plasman ovih proizvoda, što nas vraća nekoliko koraka unazad. Nažalost, to je trend koji se nastavlja i ove godine.

Građevinski sektor je pandemiju prebrodio bez velikih gubitaka. Alfa Plam je, sa druge strane, ponudom proizvoda uglavnom okrenut krajnjim korisnicima i privatnim licima. Da li je taj deo tržišta bio možda više uzdrman pandemijom?

Što se tiče tržišnog nastupa, morali smo se prilagoditi novonastaloj situaciji pa smo u tom smislu bili prinuđeni da napustimo neke tradicionalne načine promocije i prodaje kao što je izlaganje na sajmovima i okrenemo se ka digitalnim kanalima. Sa druge strane, tražnja za našim proizvodima je rasla na domaćem i inostranim tržištima te smo se suočili i sa izazovom podmirenja tržišnih potreba i maksimalnog korišćenja proizvodnih kapaciteta. Trenutno imamo oko 1.000 radnika na dve lokacije, u Vranju i Surdulici, što je čak i više nego pre početka pandemije.

Mnogi proizvođači iz naše branše nisu uspeli da se prilagode novonastalim tržišnim uslovima što smo mi prepoznali kao šansu i u 2021. godini ostvarili promet od 55 mil eur i time ojačali svoju lidersku poziciju u regionu. Sve to naravno ne bi bilo moguće da nismo ulagali u unapređenje procesa kroz primenu najsavremenijih svetskih metoda i edukaciju zaposlenih, ali i eksternih partnera (distributera i servisera).

Kakva su iskustva sa kotlovima na gas? Oni su relativno nov proizvod u vašoj ponudi…

Širenje gasovodne mreže u Srbiji smo takođe prepoznali kao potencijal za dalji rast. Grejanje na gas zvuči veoma primamljivo krajnjim korisnicima zbog komfora koji omogućava, ali i finansijske uštede. Kotlovi na gas Alfa-Plama se ističu visokim stepenom automatizacije i energetske efikasnosti te kvalitetom možemo parirati i poznatim svetskim proizvođačima iz ove branše.

Ranije ste izneli podatak da je 70% Alfa Plam ponude okrenuto izvozu. Da li je bilo  promena na tom planu i koje zemlje su najznačajniji kupci?

Najveći deo proizvedenih proizvoda plasiramo u inostranstvu, tu su pre svega zemlje iz okruženja BIH, Crna Gora, Makedonija, ali se naši proizvodi mogu naći i širom EU. Najveći izazov sa kojim se trenutno suočavamo jeste uvođenje Ecodesign standarda koji je od ove godine obavezan uslov izvoza u EU. Većina naših proizvoda iz pelet asortimana od ranije ispunjava ovaj standard, ali smo istovremeno radili na razvoju Eco modela iz asortimana čvrsto gorivo.
Proizvodi koji ispunjavaju Ecodesign standard odlikuju se boljim dihtovanjem, većom energetskom efikasnošću, pa se samim tim postiže i finansijska ušteda njihovom upotrebom. Ove godine ćemo Eco modele plasirati i na domaće tržište, čime ćemo i kupcima iz Srbije ponuditi mogućnost da za malu razliku u ceni kupe proizvod koji je ekološki prihvatljiviji pa će to na neki način biti i priprema za ono što neminovno sledi, a to je uvođenje Ecodesign standarda i kod nas.

Kakvi su planovi za ovu godinu? Da li očekujete plasiranje novih proizvoda?

Poslednjih nekoliko godina veliki je pritisak javnosti zbog očuvanja kvaliteta vazduha gde se individualna ložišta navode kao jedan od najvećih zagađivača. Pokrenuti su državni projekti za rešavanje ovih problema gde smo mi aktivno uključeni pa planiramo da ćemo u periodu od narednih nekoliko godina ostvariti još veći plasman robe putem ovih projektata. Briga o zaštiti životne sredine je u osnovi naše poslovne politike i to pokazujemo neposrednim zalaganjem za obnavljanje šumskih površina, ali i proizvodnjom i plasmanom proizvoda koji su ekološki podobni. Aktivno se pripremamo za trenutak kada će Ecodesign standard stupiti na snagu i u zemljama koje su van EU.