Garaža

Plivajući zamajac dizel motora – Neprijatelj kućnog budžeta

Šta je plivajući zamajac? Kako radi plivajući zamajac, čemu služi i koliko traje? Koliko košta popravka ili reparacija plivajućeg zamajca i da li je moguća? Kolika je cena novog plivajućeg zamamjca, a kolika je cena rearacije? Koji su simptomi kvara plivajućeg zamajca?

“Nema plivajući zamajac” – česta je pohvala za neki automobil u oglasima. Plivajući zamajac je postao “babaroga” u svetu polovnih automobila, jer cena njegove zamene i popravke je vrlo visoka. Meri se stotinama evra, a kod pojedinih automobila iznos na računu može da bude i četvorocifren, u evrima, naravno. A što je zapravo plivajući zamajac? Od pamtiveka svi automobili imaju zamajac, bio on “obični” ili plivajući. Zamajac ima ulogu da stabilizuje rad motora. Detonacije u cilindrima stvaraju neravnomeran rad i vibracije, a zamajac je tu da okretanju motora da stabilnost i ujednačenost. Zamajac kao takav se ugrađuje u sve motore sa unutrašnjim sagorevanjem, praktično od kada motori postoje. Savremeni dizel motori su poslednjih godina mnogo napredovali. Moderni sistemi ubrizgavanja i turbine omogućavaju generisanje velikih vrednosti obrtnog momenta, odnosno stvaraju se velike sile. To je jedan od razloga da se ugradi plivajući zamajac, jer on stvara elastičnu vezu između motora i menjača. Na taj način menjač se štiti od prekomernog naprezanja. Takođe, svojom elastičnom vezom između motora i menjača plivajući zamajac smanjuje prijenos vibracija, što je još jedna prednost posebno korisna kod dizel motora.

Kako funkcioniše plivajuči zamajac?

Princip rada plivajućeg zamajca je prilično jednostavan. Umeesto da između motora i menjača postoji čvrsta veza, ugrađuje se mehanizam koji se sastoji od dva diska koji su povezani oprugama. Te opruge prenose snagu motora, a takođe imaju funkciju da ublaže vibracije i nagle skokove obrtaja i snage. Na taj način se smanjuje ukupna količina vibracija, ali se i menjač štiti od oštećenja koja mogu da nastanu od vibracija i enormnog obrtnog momenta, kakvim raspolaže većina savremnih dizel motora.

Koliko traje plivajući zamajac?

To je isto kao i kada se pita – koliko traje set kvačila. To najviše zavisi od stlla vožnje i načina eksploatacije automobila. Kod automobila koji se voze konstantnom brzinom na otvorenom putu, bez čestih promena u opterećenju, plivajući zamajac može da traje veoma dugo. S druge strane, ukoliko je automobil vožen uglavnom po gradu, sa čestim promenama stepeni prenosa i čestim poromenama opterećenja, životni vek plivajućeg zamajca je kraći. Posebno je osetljiv na agresivan stil vožnje, što mu dodatno skraćuje vek trajanja. Okvirno, zamena može da se očekuje pre 200.000 pređenih kilometara, tako da je veoma čest slučaj da se kupci polovnih dizela iz uvoza kod nas nedugo po kupovini susreću sa ovim velikim izdatkom.

Koji su simptomi dotrajalog plivajućeg zamajca?

Zvečanje, više vibracija, trešenje prilikom startovanja i gašenja motora, sve su to simptomi koji mogu da nagoveste da je plivajući zamajac dotrajao. Naravno, često može da se desi da je dotrajao samo neki od nosača motora, što je daleko bezazleniji kvar koji je jeftiniji za otklanjanje. Najbolji način da sačuvate plivajući zamajac je da prema automobilu budete nežni. Najpogubnija su ubrzanja punim gasom pri niskim brojevima obrtaja, jer se tada veće opterećenje prenosi na opruge plivajućeg zamajca. Ako se dvoumite da li da obavite preticanje u četvrtom ili petom stepenu prenosa, učinite to u četvrtom, jer će se snaga do točkova preneti pri višim obrtajima, uz manje opterećenja na plivajući zamajac. Takođe izbegavajte agresivna kočenja motorom.

Originalni, zamenski deo ili popravka plivajućeg zamajca?

Ovo je već tema koja je preširoka da bi je obradili u jednom tekstu, jer situacija zavisi od automobila do automobila, ali i stepena oštećenja. Nekada je popravka plivajućeg zamajca moguća, a nekada jednostavno nije. Moguće je kupiti reparirani deo i kod ovlašćenog prodavca, ili pronaći majstora koji se bavi reparacijom, što je jeftinija opcija. Naravno, pitanje je da li tada dobijate ikakvu garanciju, a i ako je dobijete, vredi li ona išta. Za jedan isti model u ponudi se pored originalnog dela iz prve ugradne nude zamenske verzije, koje su nekada drastično jeftinije. Da li se isplati njihova ugradnja opet zavisi od automobila do automobila, a najprecizniju informaciju možete da dobijete od majstora koji ima iskustva konkretno sa određenim automobila.

A zemena plivajućeg zamajca običnim?

Jedna od mogućnosti je i ugradnja običnog zamajca umesto plivajućeg. I to se radi, ali tu se već nalazite u sivoj zoni. Da je u startu u tom sklopu motora i menjača mogao da se nađe običan zamajac, proizvođač verovatno ne bi ugrađivao skuplji plivajući zamajac. Pitanje je kako će menjač da se nosi sa oterećenjima, pogotovo što je u pitanju automobil koji za sobom ima solidnu kilometražu. Kada menjač koji iza sebe ima već odrađenih 200.000 kilometara opteretite sa neprigušenim udarima i vibracijama motora, to može da dovede do ozbiljnog kvara, pa na kraju početna ušteda može da rezultira još skupljim kvarom. Zaključak je veoma jasan – kupovina polovnog automobila sa dizel motorom iz uvoza uvek nosi rizik da na kraju potrošite mnogo više novca nego što ste uštedeli kroz nižu potrošnju.