Garaža

EGR ventil motora automobila – Sve što treba da znate

Šta je EGR ventil i čemu služi? Kada i zbog čega se najčešće kvari EGR ventil? Koji su simptomi pokvarenog EGR ventila? Koliko košta zamena? Koja je cena novog EGR ventila? Da li su mogući popravka ili čišćenje? Da li uklanjanje ili blokiranje EGR ventila rešava problem?

Na spisku delova koji vozačima automobila sa dizel motorom zadaju glavobolje je i EGR (Exhaust Gas Recirculation) ventil. U pitanju je ventil koji služi da deo izduvnih gasova preusmeri nazad u usisnu granu i cilindre. Na taj način se smanjuje količina kiseonika u gorivoj smeši, a time i temperatura sagorevanja i koncentracija azotnih oksida, velikog problema sa kojim se savremeni dizel motoru suočavaju usled sve strožih ekoloških normi. Iako EGR ventil poseduju u benzinski i dizel motori, o problemima sa ovim delom na automobilu uglavnom slušamo od vozača dizelaša. Kod benzinskih motora se EGR ređe kvari jer radi na drugačiji način nego kod dizel motora. Naime, kod benzinskih motora EGR je zatvoren tokom rada na “ler” gasu, a postepeno se otvara sa porastom snage i obrtaja. Kod dizela, suprotno, u praznom hodu motora je otvoren i pušta više od 50 odsto izduvnih gasova u cilindar, a sa porastom snage se postepeno zatvara. Upravo zbog toga su dizel motori vozila koja se najviše koriste u gradskim uslovima vožnje najpogođenija.

Kvarove na EGR ventilu prvenstveno prouzrokuje taloženje naslaga čađi, a zbog principa rada EGR ventila kod dizel motora, ovi automobili su mnogo pogođeniji ovim problemom. Pogotovo oni koji se koriste u kreni stani režimu vožnje i sa čestim hladnim startovima. Naravno postoje još neki “faktori rizika”, a neretko je kvar EGR ventila posledica nekog drugog nedostatka, kao što je neispravna turbina, loš rad brizgača goriva, što sve može da dovede do povećane proizvodnje čađi.

Kako sačuvati EGR ventil od kvarova?

Najosnovnije je da brine o “zdravlju” motora generalno. Važan je kvalitet goriva, ali i kvalitet održavanja, jer je EGR ventil osetljiv na neredovnu zamenu motornog ulja, na nekvalitetno ulje, a problem može da se javi i zbog previsokog nivoa ulja u motoru. U najkraćem, vozač će EGR ventil sačuvati od kvarova redovnim održavanjem, a majstori savetuju i da oni koji automobil voze isključivo na kratkim relacijama, povremeno naprave i neku dužu turu na otovorenom putu kako bi motor smanjio naslage čađi.

Kako vozač može da prepozna da je EGR ventil pokvaren?

U principu vozač može da primeti da nešto nije u redu, ali često su simptomi pokvarenog EGR ventila slični kao i drugi česti kvarovi dizel motora. Ukoliko je EGR ventil ostao zaglavljen u otvorenom položaju, izduvni gasovi stalno ulaze u cilindre, pa dolazi do pada snage, vibracija, a često se pali i “check engine” lampica na instrument tabli. Ako je EGR ventil ostao zaglavljen u zatvorenom položaju, u cilindre ulazi samo spoljašnji vazduh, što rezultira crnim dimom iz auspuha, povećanom potrošnjom, gubitkom snage. Ali, kao što smo napomenuli, svi ovi simptomi mogu da budu i posledica nekih drugih kvarova, pa je odgovor najbolje potražiti kod majstora. Onaj ko se dovoljno razume da sam prepozna i otkloni kvar, verovatno sada ne čita ovaj tekst…

Šta kada se ustanovi kvar na EGR ventilu?

U većini slučajeva jedina opcija je zamena EGR ventila. Kod starijih automobila ovi uređaji su manje sofisticirani, a samim tim i pristupačniji, pa mogu da se nabave za šest ili sedam hiljada dinara, naravno, plus cena zamene. Kod novijih automobila cena je oko 20.000 dinara, pa i do 50.000 dinara. Dostupni su zamenski i originalni delovi, a cene variraju od proizvođača do proizvođača. Najbolja opcija je naravno ugradnja originalnog dela, što će uraditi u svakom ovlašćenom servisu. Naravno, svesni činjenice koliko stare automobile svi vozimo i kako ih održavamo, jedna od opcija i da vam majstor koji ima iskustva preporuči šta je najbolje rešenje, jer nekada i na povoljniji način kvar može da se otkloni. Bilo bi dobro da majstor proveri i zbog čega je do nakupljanja čađi i kvara na EGR ventilu došlo, jer ako je otkaz posledica neadekvatnog sagorevanja goriva iz nekog drugog razloga, kvar će se ponoviti.

Druge opcije otklanjanja problema zavise od slučaja do slučaja. Ponekad je moguća popravka EGR ventila, ali često je jedina opcija zamena. Kako otkaz EGR vetila najčešće uzrokuje nakupljanje gareži od sagorevanja, nekada je rešenje i čišćenje EGR ventila, ali često je ovaj postupak rešenje na karaće staze ili nije rešenje uopšte. Postoje servisi koji se bave čišćenjem EGR ventila i drugih sistema, a dostupna su i razna sredstva u spreju koja se koriste u sopstvenoj režiji. Neki majstori kako bi ponudili jeftinije rešenje pribegavaju i uklanjanju EGR ventila, uz modifikaciju na elektronici koja upravlja radom motora. Na taj način se prekida uvođenje izduvnih gasova u cilindre i obrazovanje gorive smeše. Rezultat je povećano zagađenje, ali i znatno viša temperatura sagorevanja. Tu ste već na veoma “klizavom terenu”. Neki vozači tvrde da su zadovoljni, neki imaju probleme sa povećanom potrošnjom i neravnomernim radom, a pitanje je i kako povišena tempratura dugoročno utiče na rad motora i njegovu trajnost.

Zaključak je da ispravnost EGR ventila, kao i većine sklopova savremenih motora, najviše zavisi od kvaliteta goriva i održavanja. Ukoliko dođe do nepravilnosti u radu, zamena je obično jedini lek. Čišćenje u principu ne rešava problem, jer se bavi posledicom, a ne uzrokom. Kvar EGR ventila često ukazuje na neki drugi problem koji dovodi do lošeg sagorevanja, a koji takođe treda otkloniti.