Garaža

Da li vožnja na metan (CNG) štedi kućni budžet?

Koliko košta pređeni kilometar kada se koristi metan? Da li se CNG isplati više nego TNG? Koliko košta ugradnja CNG uređaja, a koliko atest i reatest? Na kojim pumpama u Srbiji može da se toči metan? Da li je vožnja na CNG bezbedna? Posle koliko pređenih kilometara se isplati vožnja na metan?

Poslednjih godina sve češća je tema vožnja na metan, jer ovo gorivo obezbeđuje ubedljivo najjeftiniji pređeni kilometar. Ipak, nije sve tako jednostavno, i nemaju baš svi računicu da pređu na metan, pa ćemo pokušati da vam bar malo olakšamo donošenje odluke. Prvo da razjasnimo osnovne stvari: Klasični plin ima oznaku TNG (tečni naftni gas), odnosno LPG (liquefied petroleum gas). Metan ima oznaku CNG (compressed natural gas). U ovim oznakama se krije i najveća razlika između metana i klasičnog automobilskog plina. TNG se u bocama pod pritiskom nalazi u tečnom stanju, dok je CNG u boci samo pod visokim pritiskom, ali je i dalje u gasovitom stanju. To je i razlog zašto se potrošnja metana izražava u kilogramima, a ne litrima, jer u jednom litru rezervoara se ne nalazi uvek ista količina gasa kao kod TNG-a, već ta količina zavisi od pritiska.

Toliko sa suvoparnom teorijom. Ono što najveći broj vozača intersuje je to koliko zapravo košta pređeni kilometar sa automobilom koji troši metan. Ona najgrublja računica svakoga može da dovede u iskušenje, pogotovo vozače koji prelaze veliki broj kilometara. Prosečan automobil na sto kilometara potroši od pet do šest kilograma metana. Na otvorenom putu potrošnja može da se spusti i na oko četiri kilograma, ali u gradskoj gužvi lako može da se približi broju od osam kilograma. Time se lako dolazi do grube računice da sto pređenih kilometara na metan košta nešto manje od 500 dinara. Klasični plin, odnosno TNG je, za isti automobil, već skuplji sa nešto više od 700 dinara na sto kilometara. A isti taj automobil, bez ikakvih pepravki na motoru, će trošeći benzin za više od 1000 dinara na pređenih sto kilometara. Dakle, računica je tu veoma je jasna. Cena pređenog kilometra prilikom vožnje na metan jeste velika prednost u odnosu na druga goriva. Nažalost, tu se spisak prednosti metana završava, a počinju brojne otežavajuće okolnosti koje utiču na to da CNG do sada nije postao popularniji kod domaćih vozača.

Cena ugradnje je prva problematična stavka. Iako sam sistem nije komplikovan, problem je u rezervoarima. Kako se metan skladišti na visokim pritiscima, sami rezervoari za metan, odnosno boce, su mnogo skuplje od onih za gas. U pitanju su boce od debljeg čelika proizveedene bešavnim postupkom, dakle bez spojeva zavarivanjem. Zavisno od zapremine jedan rezervoar košta od 250 do 350 evra. Da bi se uštedeo prostor nekada se ugrađuju dva manja umesto jednog većeg rezervoara, što umnogome poskupljuje investiciju, jer mnogo manja boca je tek neznatno jeftnija od velike. Da ne zalazimo u tehnikalije, ugradnja CNG uređaja zavisno od broja i tipa boca košta od 800 do 1.500 evra. Kvalitetan sekvent TNG uređaj može da se ugradi za nešto više od 300 evra, što je neuporedivo manja investicija. Pritom, kod CNG-a ne postoje rezervoari torusnog oblika koji se stavljaju na mesto rezervnog točka. Pored toga, masivne boce dodatno opterećuju motor koji je već izgubio petnaestak odsto snage ugradnjom plinskog uređaja, što je dodatni problem, pogotovo kod manjih vozila gde se to više oseti. Primera radi, rezervoar koji prima oko devet kilograma metana dugačak je gotovo jedan metar, prečnik mu je 30 cm i ima masu od oko 70 kg. Postoje i manji rezervoari, ali sa njima je autonomija veoma ograničena. Ipak, postupak izrade boca za CNG im donosi i jednu prednost, a to je da su veoma čvrste, tako da ne morate da strahujete šta bi moglo da se dogodi u slučaju udesa. Generalno gledano i TNG je veoma bezbedno gorivo, a CNG je još bezbedniji.

Po ugradnji vas čekaju sledeći troškovi: Atest uređaja na metan u AMSS košta 10.000 dinara (za TNG je 6.000), a potrebno je uplatiti još 3.000 dinara Agenciji za bezbendost saobraćaja. Treba obaviti i tehnički pregled koji iznosi do 1.500 dinara. Reatest se radi nakon četiri godine što se ponovo plaća 10.000 dinara, dok je reatest za TNG potreban posle pet godina, po ceni od 6.000 dinara. CNG je u prednsti u odnosu na TNG kada je u pitanju trajanje rezervoara. Rezervoari za TNG moraju da se menjaju posle 10 godina, dok oni masivniji za CNG imaju po zakonu dvostruko duži vek.

Gradnja, opremanje i održavanje kuće od sada i na engleskom jeziku – LittleHomeTips

Ako su Vam sve dosadašnje činjenice govorile u prilog ugradnje CNG uređaja i ukoliko imate računicu, neophodno je samo još da se informišete o tome gde ćete sipati metan. Pumpa ne mora da bude blizu vaše kuće, ali mora da bude na nekoj vašoj redovnoj trasi kretanja. Pored cene ugradnje to je najveći nedostatak ovog goriva, jer broj pumpi u Srbiji koje toče CNG je veoma ograničen.

U nastavku je sisak postojećih punionica metana u trenutku pisanja ovog teksta, pa sami napravite računicu da li vam se ulaganje u CNG isplati ili ne.

– ArandjelovacKrčevački put BB

– BeočinCementaška BB

– BeogradVladimira Tomanovića 20

– BeogradIbarska Magistrala BB

– BeogradDragoslava Srejovića 1

– BeogradTrgovačka 91

– ČačakBeogradska BB

– ČačakNikole Tesle 17

– Gornji MilanovacKorčaginova 98

– InđijaSave Kovačevića 59

– JagodinaItalijanska BB

– KragujevacDragoslava Srejovića 55

– KragujevacLepenički bulevar BB

– KruševacJasički Put BB

– NišDimitrija Tucovića BB

– Novi SadSentandrejski put BB

– PančevoJabučki put 409

– PančevoBavanistanski Put 78 B

– ParaćinNemanjina BB

– SuboticaĐorđa Natoševića BB

– TrstenikSretena Adžića 6

– ZrenjaninBeogradski Put BB

Pročitajte još:

Mogu li zimske gume da se koriste i leti

Kako odvesti automobil na tehnički pregled po isteku registracije

Priprema automobila za zimu – šta proveriti, a šta ne

Šta podrazumeva garancija novog automobila, a šta ne

Kako utvrditi pravu kilometražu polovnog automobila

Kako do čistog i zdravog vazduha u automobilu