Garaža

VOZILI SMO: Renault Megane Grandcoupe – Sedan bez mane

Kada je cena u pitanju, Renault Megane Grandcoupe, populari Megane Sedan, konkuriše velikom broju gradskih automobila, dok ponudom prostora i komforom može da se uporedi sa mnogim modelima koji su dvostruko skuplji. Motor od tri clindra je snažan i ekonomičan, dok prtljžnik od 503 litra zadovoljava potrebe svake porodice

Tržište automobila nikada nije bilo tako podeljeno kao danas. Čini se kao da trenutno postoje dve klase automobila – krosoveri i svi ostali. Krosoveri su nešto što danas svi žele, a svi ostali su… pa, svi ostali – karavani, heč-bek modeli, monovolumeni, sedani… I da, stigli smo do te potpuno zaboravljene i obespravljene kategorije – do sedana. Da li se slabije prodaju zato što ih proizvođači ne nude, ili ih proizvođači ne nude zato što se slabo prodaju, verovatno ne znaju ni menadžeri najvećih automobilskih kompanija, ali činjenica je da danas na tržištu ipak postoji nešto malo modela u ovoj kategoriji. Svakako su najinteresantniji oni na osnovi C segmenta, jer predstavljaju idealan kompromis cene i ponude prostora i udobnosti.

Savršen primer je Renault Megane Grandcoupe. U pitanju je sedan verzija aktulenog Megane-a, a koji nudi prtljažnik rekordno velike zapremine od 503 litra, visok nivo udobnosti zahvaljujući povećanom međuosovinskom rastojanju i sve to po početnoj ceni od 15.790 evra. Pritom, treba uzeti u obzir da nije u pitaju low cost automobil, već model baziran na najsavremenijoj Renault platformi i sa svom sigunosnom opremom, kao i većinom sitnica koje su neophodne kada je komfor u pitanju.

O dizajnu bilo kog modela iz Megane porodice je do sada sve rečeno. Pomenimo samo to kako je kod Grandcoupe-a odlično napravljen kompromis atraktivne bočne linije i praktičnosti. I pored toga što ovaj automobil raspolaže ogromnim prtljažnim prostorom, nikada ne bi moglo ni da se pretpostavi da je u pitanju sedan verzija heč bek modela. Ono što takođe primećujemo je i to da ovom modelu odlično pristaje bela boja, koja kao da eleganciju ovog automobila dodatno naglašava.

Nedavni redizajn je doneo određene promene u kabini. Veliki monitor je sada lepše i elegantnije uklopljen u centralnu konzolu. Primećujemo određena poboljšanja kada je ergonomija u pitanju, poput bolje i praktičnije organizovanih komandi klimatizacije, koje su sada nezavisne od ekrana osetljivog na dodir, jer je temperatura ispisana unutar prekirača za njeno podešavanje. Sve je veoma intuitivno i lako za upotrebu. Inače, sama multimedija je bogata opcijama, ali dobro organizovana, a brzina rada i odziva na komande je odlična. Potpuno nova je i tabla sa instrumentima. Nju sada čini jedan monitor, koji ima više radnih modova. Odabrali smo klasični, koji oponaša analogne instrumente, jer je najpregledniji.

Tu je naravno i Renault-ov Multisense, koji putem posebnog prekidača omogućava jednostavan ulaz u deo menija koji podešava parametre rada automobila. Posle nekoliko minuta “igre” vozač može mnogo toga da prilagodi svojim željama, a posebno nam se dopala opcija podešavanja veštačkog zvuka motora, gde može da se bira čak i njegova jačina. Kada se uključi dodatni zvuk, Megane prilikom ubrzanja zvuči kao da ima recimo šest cilindara.

I tu dolazimo do najinteresantnijeg detalja kada je testirani Megane Grandcoupe u pitanju, a to je motor. Iako softver obezbeđuje zvuk šestocilindraša, cilindara zapravo ima samo tri. U pitanju je dobro poznati agregat od koji uz pomoć turbine iz jednog litra radne zapremine oslobađa 115 konjskih snaga. Performanse nisu adut ovog modela, ali u praksi smo dobili mnogo više nego što smo od ovog motora u ovoj karoseriji očekivali. U gradskim uslovima vožnje automobil je neočekivano startan. Zapravo, sve do brzine od 100 kilometara na čas snage objektivno ne nedostaje.

Jedini scenario gde bi inferiornost tri cilindra mogla da se oseti je prilikom vožnje opterećnog automobila na nekom usponu. Tada on neće u šestom stepenu prenosa snažno da ubrzava kao da ga pokreće dvolitarski dizel od 150 konjskih snaga, ali i tada će biti dovoljno prebaciti u stepen prenosa niže. U principu, snage će nedostajti samo onome ko od ovog automobila ima nerealna očekivanja. Obrtni moment od 195 njutnmetara ovaj motor svrstava u potpuno drugu klasu od nekih atmosferskih motora slične snage, a u realnim uslovima poseduje daleko bolje performanse. Zvučna izolacija je odlična, zvuk trocilindraša nije nametljiv, pogotovo ako aktivirate “pokrivalicu” u vidu pomenutog šestocilindraša iz zvučnika.

U oceni ovog automobila moramo da se vratimo na početak teksta i pomenutu priču o nepravdi prema svim automobilskim kategorijama koje ne pripadaju krosover segmentu. Recimo samo to da Megane Grandcoupe cenovno startuje otprilike tamo gde i neuporedivo popularniji krosoveri sa platformi B cegmenta. Od mnogih je i pristupačniji. A nema potrebe naglašavati koliko je ovo ozbiljniji automobil u svakom pogedu. Pozicija sedenja, prostor na zadnjoj klupi, zapremina prtljažnika, ponašanje na putu zahvaljujući međuosovinskom rastojanju većem od 2,7 metara… Sve su to suštinski bitne osobine, a ne sitnice, u kojima Megane Grandcoupe znatno prednjači u odnosu na pomenute krosovere istog cenovnog ranga. Pritom, oni danas više ne nude ni 4×4 pogon, a sve njihove prednosti su subjektivne prirode. Objektivno, Megane Grandcoupe je u svom cenovnom rangu trenutno “best baj” automobil.

Tehnički podaci

Motor: benzinski, redni, tri cilindra, zapremina 999 cm3, snaga 85 kW (115 KS) pri 5.250 o/min, Maksimalni obrtni moment 200 Nm pri 2.900 o/min; Prenos snage: pogon na prednjim točkovima, manuelni šestostepeni menjač; Dimanzije 4.632 x 1.814 x 1.443 mm, Prtljažnik 503 l, Rezervoar 49 l, Maks. brzina 190 km/h