Sve o tipovima punjača baterije električnog automobila
Kako baterija električnog automobila može da se dopunjuje u kućnim uslovima? Kako uticati na cenu punjenja baterije? Zbog čega povezivanje direktno na kućnu utičnicu nije najbolje rešenje? Koja je razlika između javnih AC i DC punjača? Zbog čega bateriju električnog automobila ne treba uvek puniti na brzim DC punjačima?
Električni automobili polako ali sigurno postaju deo naše svakodnevice. Njihove baterije mogu da se dopunjuju na više načina, a to je moguće obaviti i u kućnim uslovima. Upravo više različitih sistema dopunjavanja električnih automobila često stvara zabunu. Cela problematika punjenja baterija električnih automobila proističe iz toga što je struja u gradskoj mreži naizmenična (AC), a baterija električnog automobila proizvodi jednosmernu struju (DC), a to znači da mora i da se puni jednosmernom strujom. Da bi baterija mogla da se puni, potreban je pretvarač naizmenične struje u jednosmernu.
Pročitajte još:
Plivajući zamajac dizel motora – Neprijatelj kućnog budžeta
Da li vožnja na metan (CNG) štedi kućni budžet?
Svi savremeni električni automobili su opremljeni pretvaračima naizmenične u jednosmernu struju, tako da svaki električni automobil može da se dopunjuje povezivanjem na gradsku električnu mrežu. Ipak, da bi taj pretvarač bio dovoljno snažan, on bi morao da ima veliku masu, pa je zbog toga dopunjavanje automobila putem integrisanog pretvarača relativno sporo.
Punjenje putem kućne elektro utičnice
Ovo je najrasprostranjeniji vid punjenja, dostupan svakome ko živi u kući ili ima garažu. Maksimalna snaga koju možete dobiti iz električne utičnice je 3,6 kV. Kod nekih modela električnih automobila ova snaga punjenja se može smanjiti na 2,2 kV, ako su instalacije stare. Zbog toga ovo je i najsporiji vid punjenja baterije automobila. Ipak, i pored toga što je dopunjavanje baterije električnog automobila putem povezivanja na kućnu utičnicu sporo, ono je dovoljno za većinu potreba.
U principu, zavisno od vozila, dopunjavanjem automobila tokom noći, baterija će se dopuniti dovoljno da se prevali oko 200 kilometara. To je više nego dovoljno za većinu dnevnih potreba prosečnog vozača. To čak znači da automobil ne mora da se dopunjuje svake noći. Inače, punjenje noću u Srbiji je najisplativije, jer tada je aktivna jeftinija tarifa obračuna cene električne energije.
Kućni ugrađeni punjači
Punjenje baterije električnog automobila putem kućnog punjača je dobro rešenje ukoliko dnevno prelazite veću kilometražu, ili vam je iz bilo kog drugog razloga u kućnim uslovima potrebno brže punjenje baterije električnog automobila. Kućni punjač može da dopunjuje snagom do 22 kV, što je neuporedivo brže od povezivanja direktno na kućnu utičnicu.
Naravno, pre kupovine i postavljanja kućnog punjača, potrebno je raspitati se da li vaše vozilo podržava brže punjenje, jer u protivnom ćete platiti opremu koju ne možete da iskoristite. Takođe, pre kupovine se proverava i da li u kući, odnosno garaži, postoje tehnički uslovi za ugradnju punjača. Cena punjenja je ista kao i povezivanjem na utičnicu, a dopunjavanje je najisplativije vršiti tokom jeftinije tarife električne energije.
Neki modeli kućnih punjača se isporučuju sa kablom za napajanje, a neki imaju samo utičnicu, tako da je potrebno da koristite kabl koji dobijate uz automobil, ali danas je to obavezan deo opreme za svaki električni automobil.
Javni AC punjači
Većina javno dostupnih AC punjača podržava punjenje snagom do 22 kV. Prednost AC stanica za punjenje je što su neuporedivo dostupnije i jeftinije od DC punionica. Razlog je taj što sama tehnologija njihovog instaliranja i proizvodnje mnogo pristupačnija. Nedostatak je naravno to što ne obezbeđuju brzinu punjenja kao brzi DC punjači.
Punjenje baterije na AC punjačima predstavlja optimum za svaki električni automobil i njegovu bateriju. Povezivanjem na kućnu utičnicu punjenje je isuviše sporo, baterija je jako dugo u procesu dopunjavanja što nije idealno. S druge strane, superrzi DC punjači takođe nisu idealni jer zbog njihove brzine zagrevanje je veće, baterijski sitem je pod većim oterećenjem, što takođe nije najbolje po životni vek baterije.
Javni DC punjači
DC punjači su način da se daleko najbrže dopuni baterija električnog automobila. Zbog toga se najčšće susreću na auto-putevima, benzinskim pumpama na auto-putevima, jer su to mesta gde većina putnika želi da bateriju električnog automobila dopuni za što kraće vreme.
Ovi punjači obezbeđuju veće brzine punjenja jer punjač zaobilazi automobilski pretvarač naizmenične u jednosmernu struju, već direktno puni bateriju “svojom” jednosmernom strujom. Punjenje stoga nije ograničeno snagom pertvarača u automobilu, pa može da bude brže, ali samo do nivoa koji podržava sam automobil i baterija ugrađena u njemu. Sam automobil uvek ima sve neophodne mere zaštite i do baterije propušta samo onu količinu električne energije koju sama baterija može da prihvati.
Standardno DC stanice imaju snagu od 50 kV. To znači da su najslabiji DC punjači dvostruko snažniji od AC punjača, a snaga ide i do 150 kV, dok je Tesla razvila punjače od čak 250 kV.
Ipak, upotreba DC punjača se preporučuje samo kada ste na putovanju, odnosno kada je bateriju električnog automobila potrebno dopuniti za što kraće vreme, na primer dok se popije kafa. U svakodnevnim okolnostima, dok ste na poslu, u šopingu, ili tokom noći, savetuje se sporije AC punjenje, jer je “zdravije” za bateriju.