Garaža

VOZILI SMO: Električna Toyota bZ4X – Prvenac bez mane

Električna Toyota bZ4X jeste savremeni prvenac japanske kompanije u svetu električnih automoila, ali u pitanju je veoma dobro zaokružen automobil odličnih performasi i još bolje autonomije

Da razjasnimo na samom početku – u kompaniji Toyota su prilično osetljivi na to kada se kaže kako je bZ4X njihov prvi električni automobil. Naime, japanski brend je još 1997. godine predstavio potpuno električnu verziju modela RAV 4, koja se u manjoj seriji proizvodila u čak dve generacije.
Stoga model bZ4X nije prva serijska električna Toyota, ali činjenica je da je japanska kompanija dugo čekala da se priključi ovom trendu koji sada kao da se podrazumeva.

PROČITAJTE JOŠ:

VOZILI SMO: Toyota Corolla Cross – Savršen porodični paket

VOZILI SMO: Kia Sportage – Odnos cena kvalitet je adut

VOZILI SMO: Peugeot 308 SW – Karavan po meri porodice

Razloga za oklevanje je bilo dovoljno. Pored činjenice da je mnogo uloženo u promociju vodoničnog pogona, Toyota već decenijama razvija i hibridnu tehnologiju. Pored obaveze da promoviše ono u šta je već mnogo uloženo, činjenica je da je hibridnom tehnologijom Toyota već dovoljno snizila prosečnu emisiju CO2 svoje flote, pa joj električni model u ponudi nije ni bio potreban.
Ipak, prva savremena potpuno električna Toyota je sada tu, a našla se i kod nas na višednevnom testiranju.

Što se dizajna tiče, Toyota je uvek za mode sa alternativnim vidovoma pogona imala i neka alternativna dizajnerska rešenja, pa ni bZ4X nije izuzetak. Ipak, za novu električnu Tojotu bi pre moglo da se kaže da je veoma atraktivna, a ne neobična, što je uvek bio slučaj sa modelom Prius, a pogotovo Mirai.

Ono što je najvažnije, atraktivnost nije negativno uticala na praktičnost i prostranost. Kako je model bZ4X istinski električni automobil sa platformom koja je tako koncipirana od samog početka, sve je podređeno elektrifikaciji. Beterija je smeštena u podu, a kabina je prilično prostrna.
Ponuda proestora na prednjim sedištima se podrazumeva, ali nas je pozitivno iznenadio komoditet i prostor za noge na zadnjoj klupi. Prtljažnik nije u rangu modela RAV 4, ali raspolaže sa solidna 452 litra.

Komfor na prednjim sedištima je besprekoran, što smo od Toyote ove klase i očekivali. Ono na šta vozač mora da se privikava je organizacija prostora. Instrument tabla je u vidu monitora koji je, slično novim Peugeot modelima, smešten iznad obruča upravljača.

Sami instrumenti su veoma pregledni i jasni, ali ponekad je malo teže pronaći idealnu poziciju, a da obruč ne zaklanja donji deo ekrana. Na kraju se to obično završi time da vozač mora da podigne sedište nešto više nego što bi želeo.

Na vrhu centralne konzole se nalazi prilično veliki ekran multimedije koji pruža obilje informacija, pa je potrebno vreme da se sve savlada i prilagodi, ali objektivno nema nikakvih propusta, niti poteškoća u rukovanju.

Ono što nas je najviše zanimalo je upravo električni pogon. Toyota nudi dve opcije pogona kada je model bZ4X u pitanju. Osnovni model pokreće jedan elektromotor na prednjoj osovini koji raspolaže sa 204 konjske snage, ali na našem testu se našla snažnija verzija. Ona raspolaže sa dva elektromotora koji obezbeđuju pogon na sva četiri točka i ukupni potencijal od 218 konjskih snaga. Za koju god verziju pogona se kupac opredeli dobija istu bateriju kapaciteta 71,4 kWh.

Iako raspolaže sa solidnih 218 konsjkih snaga, ne treba izgubiti iz vida da je Toyota jedva uspela da ovaj automobil zadrži na psihološkoj granici od dve tone. U vožnji se masa itekako oseća, posebno na prilasku krivinama i u samim krivinama, ali kako je kompletna baterija u podu vozila, stabilnost je više nego zadovoljavajuća.

Električni pogon se sa velikom masom inače bolje nosi od klasičnih motora sa unutrašnjim sagorevanjem, tako da zahvaljujući snazi i pogonu na sva četiri točka, Toyota bZ4X do sto kilometara na čas stiže za odličnih 7,7 sekundi.

I u vožnji će Toyota bZ4X malo koju želju vozača ostaviti neispunjenu. Međuubrzanja su prilično silovita, preticanja sigurna, a kao da počinje da nam se sviđa zvuk prilikom ubrzavanja električnih automobila. Naime, u početku je to zujanje i fijukanje bilo iritantno u poređenju sa zvukom klasičnih motora, ali kao da se sa vremenom na to navikavamo i počinjemo da u tome uživamo.

Autonomija je sasvim prihvatljiva čak i za putovanja, pod uslovom da je snabdevenost punjačima adekvatna. Uz samo malo pažnje lako se premašuje 400 kilometara sa jednim punjenjem, a na brzom punjaču od 150 kW baterija može da se dopuni za samo  pola sata. Naravno, moguće je dopunjavanje kod kuće, ali za to je ipak potrebno odvojiti više vremena, a to je najbolje raditi tokom noći.

Tehnički podaci:

Motor: Dva elektromotora, ukupno 218 KS, Prenos snage: pogon na sva četiri točka; Dimanzije 4.690 x 1.860 x 1.659 mm, Prtljažnik 452 l, Baterija 71,4 kWh, Ubrzanje 0-100 Km/h 7,7 s, Maks. brzina 160 km/h

Detaljnije podatke o opremi i cenama modela bZ4X pronađite OVDE

U partnerstvu sa: Drivegreen