Kada kupljena roba može da se vrati
Zakon o zaštiti potrošača veoma jasno definiše pod kojim uslovima i kada je moguće vratiti kupljnu robu i zahtevati povraćaj novca. Naravno, većina trgovaca štiteći svoje interese, pokušava povraćaj novca da izbegne na sve načine
Pored trgovaca Zakon o zaštiti potrošača često na pogrešan način tumače i sami kupci. Ako se kupac predomislio, pa mu se roba iz nekog razloga ne dopada ne može da je vrati. Zakon je tu vrlo jasan. U situacijama kada roba nema nikakav objektivni nedostatak ne možete je vratiti. Prodavac nije dužan da vam robu zameni ili vrati novac samo zato što ste se predomislili, odnosno pogrešili u proceni. Ukoliko se ipak odluči da to uradi to je samo njegova dobra volja.
Roba može da se vrati samo u sledećim slučajevima:
Kada kupac u roku od 14 dana odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno van poslovnih prostorija (kupovina putem interneta), i to bez navođenja razloga i dodatnih troškova. Ukoliko izjavi da odustaje od ugovora, smatra se da on nije ni zaključen, te je trgovac u obavezi da bez odlaganja izvrši povraćaj novca, uključujući i troškove isporuke u roku od dve nedelje od dana kada je primio od potrošača zahtev za raskid ugovora. Trgovac može da odloži vraćanje novca dok ne dobije robu koja se vraća ili dokaz od potrošača da je robu poslao trgovcu. Važno je znati i to da je trgovac u obavezi da prilikom povraćaja novca koristi ista sredstva plaćanja koja je potrošač koristio u transakciji – kažu u Sektoru za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija.
Pored ovog slučaja potrošači novac mogu da traže nazad i u slučaju da prodavac ne isporuči robu u ugovorenom roku. To se odnosi na transakcije u kojima je kupac pre zaključenja ugovora obavestio prodavca da je isporuka na određeni dan za njega značajna. Ugovor se, u ovom slučaju, raskida po Zakonu i sledi vraćanje novca u roku od tri dana.
Treći slučaj u kome građani imaju pravo da dobiju novac nazad jeste nesaobraznost robe, što se u praksi i najčešće dešava. To su situacije kada se dogodi da roba koju je kupac platio, izabrao ili mu je trgovac pokazao nije saobrazna ugovoru ni opisu, kao ni po svojstvima koja ima. Ukoliko se to dogodi u prvih šest meseci od kupovine, potrošač bira da li će menjati robu, tražiti umanjenje cene ili vraćanje novca – kažu u Ministarstvu.
Inače, u roku od dve godine od dana kupovine potrošač ima pravo da zahteva povraćaj novca u slučaju da popravka ili zamena nisu moguće u primerenom roku ili uopšte.