Motori za kapije – Sve što treba da znate
Pristupačna cena je doprinela velikoj popularnosti automatizovanih dvorišnih kapija. Kako se ugrađuju motori i automatika za otvaranje kapija? Da li motori mogu naknadno da se ugrade na postojeća vrata? Kako funkcionišu klizna, a kako krilna vrata? Da li su kapije sa motornim pogonom bezbedne?
Kapije sa motornim pokretanjem se odavno ne smatraju luksuzom, jer njihova cena je poslednjih godina postala pristupačnija. One umnogome olakšavaju svakodnevno parkiranje automobila. Ne samo da vozač pošteđen izlaska iz automobila kako bi otvorio kapiju, već ovi sistemi su korisni u prometnijim ulicama, jer proces parkiranja ne samo da olakšavaju, već i ubrzavaju, pa se smanjuju zastoji u saobraćaju. Ono što je veoma važno napomenuti na samom početku, a što većina ljudi ne zna – da bi vaše dvorište dobilo automatizovan ulazak za automobil, ne morate da kupujete celu kapiju i sve pravite od početka. Danas se u ponudi nalaze motori za naknadnu ugradnju, zahvaljujući čemu standardne kapije lako mogu da se automatizuju, a cena radova je mnogo pristupačnija. To važi za klizne, ali i za krilne kapije.
Klizne kapije su kapije koje se otvaraju bočnim klizanjem duž šine. One su pogodne za mesta gde nema prostora da se otvaraju kao klasična vrata, s tim da mora da postoji prostor gde će ona da stanu prilikom bočnog pomeranja tokom otvaranja. Krilne kapije se postavljaju ukoliko nema dovoljno prostora levo ili desno da bi kapija mogla da “ukliza”, ali postoji dovoljno prostora po “dubini”, da se kapija otovori na krilni način, kao klasična vrata. Krilni sistem otvaranja se obično pravi iz dva segmenta. Na taj način je, ako je kapija širine 2,5 metara, po dubini potrebno svega 1,25 metara prostora za krila da se otvore, umesto 2,5 metara, koliko bi bilo potrebno u slučaju da se kapija otvara kao jedno krilo. To ističemo, jer motori za automatsko otvaranje mogu da se postavljaju i na kapije sa jednim, ali i na one sa dva krila.
Ukoliko se vrši naknadna ugradnja motora na već postojeću kapiju, pre kupovine motora i dodatne oprmeme, veoma je važno da na teren izađe stručno lice koje će da proceni da li postoje tehnički uslovi za ugradnju motora, kao i da proceni kakav motor je potreban. Takođe, potrebno je napraviti adekvatan plan kako da se do kapije dovede izvor električnog napajanja, a da to bude učinjeno da bezbedan način. Veoma je važno da kompletne električne instalacije do samog motora budu zaštićene od oštećenja i padavina.
Kod ugradnje motorenog pogona za pokretanje kapije od velikog značaja je da se kapija kreće bez dodatnog otpora. Naime, motor će bez poteškoća savladavati masu kapije, jer se njegova snaga prema njoj i određuje, ali problem može da predstavlja ukoliko šina po kojoj se kapija kotrlja pruža veliki otpor, ili ukoliko gornje vođice kapije proizvode trenje. Sve to može da otežava otvaranje i da stvara dodatno opterećenje na motor i kompletan sistem. U principu se uvek teži da kapije budu, kako se to kaže “u libeli”, odnosno da nemaju pad na jednu stranu. Ipak, nekada to zbog konfiguracije terena nije moguće izbeći, a kada je takva situacija, postoje motori koji mogu da savladaju manji nagib, sve zavisno od veličine i mase kapije.
Motori mogu da budu sa AC ili DC napajanjem, odnosno da ih pokreće naizmenična ili jednosmerna struja. AC motori se povezuju na gradsku elektro mrežu, a mogu da rade na monofaznu ili trofaznu struju. Monofazni su namenjeni kapijama sa manje korisnika i manjom frekvencijom upotrebe – na primer kod privatnih kuća. Trofazni su pogodniji na mestima sa većom frekvencijom prolaska, kao što je na primer kapija garaže stambene zgrade, ili kapija parking prostora nekog poslovnog objekta, gde je učestalost otvaranja i zatvaranja veća. Prednost niskonaponskih DC motora, odnosno motora na jednosmernu struju, je ta što može da ih pokreće i akumulator, pa je automatsko otvaranje moguće i kada nestane struja. Treba svakako napomenuti da su svi motori opremljeni bravom za deblokadu, tako da je kapiju moguće ručno otvoriti u slučaju nestanda struje. Takođe, neki motori su opremljeni takozvanom “soft stop” funkcijom, tako da se zatvaranje obavlja bez buke.
Pored veličine i mase kapije, na izbor motora utiče i tip kapije. Naime, kod krilnih kapija koje su zbog privatnosti pokrivene nekom vrstom pune obloge, kao što su lim ili leksan, kada je vetrovito stvara se “efekat jedra”. To znači da vetar može da stvara prilično veliko opterećenje, pa se i to uzima u obzir prilikom odabira motora. Kada su rešetkaste kapije u pitanju, ovaj problem se ne javlja. Ne treba da posebno napominjemo da se otvaranjem može rukovati uz pomoć daljinskog upravljača, jer to je i suština ovog sistema, odnosno da je otvaranje moguće bez izlaska iz automobila. Ali, treba naglasiti da isti daljinski upravljač može da se koristi i za otvaranje garažnih vrata, ukoliko ih ima, tako da vozač kod sebe ne mora da ima dva daljinska upravljača, posebno za kapiju i posebno za garažna vrata.
Svi sistemi automatizovanog otvaranja i zatvaranja su iz bezbednosnih razloga opremljeni foto-ćelijom. Slično kao i kod vrata lifta, ukoliko foto-ćelija registruje neku prepreku (dete, automobil, kućni ljubimci…), zatvaranje će se prekinuti, a kapija će se ponovo otvoriti. Neki sistemi su podešeni tako da se kapija posle nekog vremena automatski ponovo zatovori. Naravno, pod uslovom da prilikom novog zatvaranja ne registruje nikakvu prepreku. Pored foto-ćelije, automatizovana vrata su opremljena i svetlosnim signalom, koji je posebno koristan tokom noćne upotrebe. U takvim uslovima kapija se možda ne vidi dobro, ali prolaznici i vozači su zato upozoreni jasno vidljivim trepćućim svetlosnim signalom da se kapija otvara ili zatvara.
Detaljnije informacije o uslovima i mogućnostima ugradnje motora na vrata možete da dobijete na telefon: 0603664609
Pročitajte još:
Rolo garažna vrata – Prednosti i mane
Segmentna garažna vrata – prednosti i mane
Rolo rešetke – Praktična mehanička zaštita za dom ili lokal
Aluminijum vs PVC – koja stolarija je bolja