Aktuelno

Armatura od kompozitnih vlakana – Revolucija u građevinarstvu ili…

Armatura od kompozitnih vlakana nije dugo prisutna u građevinarstvu, ali njena popularnost raste. Koje su prednosti armature od ugljeničnih ili staklenih vlakana u poređenju sa standardnom čeličnom rmaturom? Ima li kompozitna armatura, izuzev kada je cena u pitanju, konkretnih nedostataka u poređenju sa čelikom?

Kompozitna armatura je relativno nova tehnologija koja se u građevinarstvu koristi kao zamena za tradicionalnu čeličnu armaturu. Napravljena je od materijala kao što su staklena vlakna, ugljenična vlakna ili aramidna vlakna, koja se kombinuju sa polimerima.

Ovaj novi materijal postaje sve popularniji širom sveta zbog svojih jedinstvenih karakteristika, ali i zbog svojih prednosti u poređenju sa čeličnom armaturom.

Istorija i globalna upotreba kompozitne armature

Kompozitna armatura je u upotrebi od kraja 20. veka, ali je njena popularnost naglo porasla poslednjih godina. Prema istraživanjima Svetske federacije za kompozitne materijale, tržište kompozitne armature se u poslednjoj deceniji proširilo na gotovo sve kontinente.

PROČITAJTE JOŠ:

Kompozitni materijali kao rešenje za objekte u trusnim područjima

Carbonhaus – Prvi objekat armiran ugljeničnim vlaknima

Najveću upotrebu beleži u zemljama poput SAD, Kanade, Japana i Rusije, gde se koristi u raznim građevinskim projektima, uključujući mostove, tunele, zgrade, ali i u pomorskim i vodoprivrednim projektima, gde čelik može biti podložan koroziji.

Prednosti kompozitne u odnosu na čeličnu armaturu

Kompozitna armatura donosi mnoge prednosti u poređenju sa tradicionalnom čeličnom armaturom, uključujući:

Otpornost na koroziju: Kompozitna vlakna ne rđaju, što ih čini idealnim izborom za projekte u vlažnim ili hemijski agresivnim sredinama. Istraživanje američkog Instituta za građevinske materijale (ACI) pokazuje da je kompozitna armatura do pet puta otpornija na koroziju od čelika.

Veća čvrstoća: Određeni tipovi kompozitne armature, poput one napravljene od ugljeničnih vlakana, imaju veću čvrstoću na zatezanje od čelika. Prema podacima Japanskog društva za kompozitne materijale, ugljenična armatura ima čak dva puta veću čvrstoću na zatezanje u poređenju sa čeličnom armaturom.

Manj masa: Kompozitna armatura je lakša od čelika, što olakšava transport i ugradnju, kao i smanjuje ukupnu težinu konstrukcije. Institut za istraživanje građevinarstva iz Kanade procenjuje da kompozitna armatura može smanjiti težinu armature do 75%, što može značajno uticati na troškove rada i transporta.

Elektromagnetna neutralnost: Za razliku od čelika, kompozitna armatura ne provodi električnu struju, što je čini pogodnom za projekte u blizini elektronske opreme, ili u zgradama u kojima se radi sa osjetljivim elektronskim uređajima.

Da li je kompozitna armatura bolja od čelika?

Iako je kompozitna armatura otpornija na koroziju i lakša, njena upotreba nije uvek idealna zamena za čelik. Jedan od glavnih nedostataka je što kompozitna armatura ima manju elastičnost od čelične, što može predstavljati izazov u konstrukcijama koje zahtevaju visoku otpornost na savijanje. Ipak, mnogi stručnjaci se slažu da kompozitna armatura može značajno produžiti vek trajanja konstrukcija, posebno u agresivnim sredinama.

Upotreba kompozitne armature u Srbiji

U Srbiji se kompozitna armatura koristi u specifičnim projektima, ali je njena primena još uvek u začetku. Prema podacima Instituta za građevinarstvo Srbije, kompozitna armatura se najčešće koristi u projektima koji zahtevaju visoku otpornost na koroziju, kao što su mostovi i infrastrukturni projekti.

Tržište još uvek istražuje sve potencijale ovog materijala, ali se predviđa da će u narednim godinama njegova upotreba rasti, pogotovo u svetlu sve češćih klimatskih promena koje dodatno ugrožavaju čelične konstrukcije. U ovom trenutku jedna od kočnica veće upotrebe kompozitne armature je i njena cena, što će se u narednim godinama sigurno promeniti.

Foto: Composite Tech