Aktuelno

eŠalter uvodi red u katastar nepokretnosti

U prvih deset meseci primene elektronskog sistema eŠalter, građani i privreda podneli su preko javnih beležnika gotovo 240.000 zahteva za upis u katastar. Da nova procedura uspešno funkcioniše govori podatak da je procenat elektronskih zahteva za manje od godinu dana dostigao već 42% u ukupnom broju postupaka pred Republičkim geodetskim zavodom

Da savremeni sistemi vrlo često mnoge procedure mogu da pojednostave najbolje ilustruje primer eŠalter-a. Umesto šest odlazaka na šaltere građani i privreda sada sve poslove obavljaju kod javnog beležnika koji proverava valjanost dokumentacije i elektronski je dostavlja katastru. Na istom mestu stranke mogu da podnesu i poreske prijave koje RGZ prosleđuje Poreskoj upravi i lokalnoj poreskoj administraciji tako da više ne moraju da imaju direktan kontakt ni s njihovim službenicima. Jednošalterski elektronski sistem eŠalter je rezultat timskog rada čak osam institucija i organizacija na razvoju efikasne e-uprave dobrog poslovnog ambijenta i vladavine prava. Sa eŠalterom za nepokretnosti svi dobijaju, građani i privreda lakši, efikasniji i sigurniji postupak upisa, a država ažuran katastar što je ogledalo uređenosti jednog društva. Prosečno vreme za rešavanje predmeta smanjeno je sa 25 na 5-6 dana.

Reformu sistema upisa prava u katastar nepokretnosti podržava Fond za dobru upravu Vlade Ujedinjenog Kraljevstva. Pravna analiza koju su u okviru projekta pripremili NALED i PwC ukazala je na potrebu usklađivanja još 13 zakona sa novim Zakonom o postupku upisa u katastar. Među ključnim preporukama za dalje unapređenje regulative su ukidanje obaveze podnošenja poreske prijave ili smanjenje količine podataka koje je potrebno uneti, prenošenje obaveze plaćanja poreza na prenos apsolutnih prava na kupca, pojednostavljenje procedure promene prebivališta, zabrana prometa neupisanim objektima u izgradnji.

eŠalter je elektronski sistem Republičkog geodetskog zavoda koja služi za razmenu podataka i dokumenta među institucijama i olakšava upis nepokretnosti i uspostavljen u julu 2018. Javni beležnici, javni izvršitelji, jedinice lokalne samouprave dostavljaju isprave katastru nepokretnosti isključivo elektronskim putem, preko eŠaltera. Od 01. januara 2020. godine, i sudovi su u obavezi da dostavljaju isprave katastru nepokretnosti isključivo elektronski. U saradnji s NALED-om i uz podršku Fonda za dobru upravu ukupno je obučeno 1.500 službenika katastra, lokalnih samouprava i drugih organizacija i institucija uključenih u rad eŠaltera.

Više informacija o radu eŠaltera, pronađite OVDE