Mogu li zimske gume da se koriste leti
Da li po zakonu zimski pneumatici mogu da se koriste tokom leta? Da li su za to propisane kazne? Kako zimske gume na letnjim temperaturama utiču na bezbednost i performanse vozila? Da li se zimska guma na visokim temperaturama brže troši? Da li se cena dva seta guma isplati ili ne?
Što se Zakona tiče, kada je upotreba zimskih guma tokom leta u pitanju, situacija je veoma jasna. Po Zakonu o saobraćaju, tokom leta vozač nije u obavezi da koristi letnje pneumatike. Dakle, ako vas tokom leta saobraćajna policija zaustavi, a na automobilu se nalaze zimske gume, neće vam pisati kaznu. Potpuno je drugo pitanje da li je upravljanje automobilom tokom leta sa zimskim pneumaticima pametno i isplativo. Još jednom odgovor je – nije.
Postoji više razloga za to, a onaj najvažniji je bezbednost
Zimski pneumatik je napravljen od smeše koja je predviđena da adekvatne performanse ima na niskim temperaturama. Na letnjoj vrelini smeša postaje premekana i gubi performanse. Sva ispitivanja daju ujednačene rezulate, a to je da na temperaturma iznad sedam stepeni celzijusa letnji pneumatik obezbeđuje znatno kraći zaustavni put. Čak i na mokrom kolovozu letnji pneumatik kada je toplo ima bolje performanse, a to je posebno izraženo na suvom kolovozu. Sa brzine od oko sto kilometara na čas zimski pneumatik ima i do deset metara duži zaustavni put, što je oko 25 odsto lošiji rezultat. Dakle, ako se vozilo sa letnjim pneumaticima sa brzine od sto kilometara na čas zaustavi posle 38 metara, što je standard kod prosečnog kvalitenijeg automobila, isti automobil sa zimskim pneumaticima će imati zaustavni put i do 48 metara. Brojni nezavisni testovi su to potvrdili. To jasno ukazuje da od izbora pneumatika zavisi da li će do udesa doći ili neće. Pored zaustavnog puta na letnjim temperaturama zimski pneumatik ima i lošije ponašanje u krivinama i zahtevnijim uslovima vožnje, pa je i u tom pogledu bezbednost na lošijem nivou.
Pored bezbednosti, postoje i ekonomski razlozi koji upućuju da je dobro imati dva seta pneumatika. Ako tokom godine prelazite veću kilometražu, nikako se ne isplati da tokom leta koristite zimske pneumatike. Njihova mekša smeša i širi kanali za izbacivanje snega, na visokim temperaturama uzrokuju da se pneumatik mnogo brže haba. Velika je verovatnoća da će posle samo dve sezone u takvim uslovima zimski neumatik biti potrošen do granice od zakonski minimalne dubine šare od četiri milimetra. Dakle i ekonomski se više isplati imati dva seta guma, tako da tokom leta zimski pneumatici “odmaraju” i obrnuto. Možda nije najvažnije, ali zimski pnaumatik je i manje ekonomičan. Njegova robustnija konstrukcija sa grubljom šarom pruža veći otpor kotrljanju, pa je potrošnja goriva nešto veća. Iz istog razloga su tokom vožnje na otvorenom putu zimski pneumatici i nešto bučniji od letnjih, pa je narušen i komfor.
Da li su All Season pneumatici rešenje?
Postoje univerzalni pneumatici namenjeni za sva godišnja doba. Oni će zadvoljiti sve zakonske kriterijume bez obzira na godišnje doba. Ipak, nisu idealno rešenje. Univerzalni pneumatik pravi kompromis letnje i zimske gume, a po svojim svojstvima i performansama je mnogo bliži zimskom pneumatiku. Dakle, univerzalni pneumatik je solidan zimi, ali nedovoljno bezbedan u letnjim uslovima. Definitivno se ne isplati kupvina All Season gume za noviji automobil dobrih performansi. Eventualno njegova primena može da ima smisla kod vozača koji poseduju vozilo slabijih performansi, koji ne prelaze veći broj kilometara i uglavnom voze u gradskim uslovima.
Pročitajte još:
Kako odvesti automobil na tehnički pregled po isteku registracije
Priprema automobila za zimu – šta proveriti, a šta ne
Šta podrazumeva garancija novog automobila, a šta ne
Da li vožnja na metan (CNG) štedi kućni budžet?