VOZILI SMO – Potpuno novi Nissan Qashqai
Da li je Nissan Qashqai još uvek jedan od najboljih modela u klasi? Kako se novi Qashqai ponaša u verziji sa benzinkim turbo motorom i 4×4 pogonom? Da li je odnos cena – kvalitet još uvek adut ovog popularnog krosovera
Nissan Qashqai je jedan od automobila koji su promenili tok istorije. On je predstavlja začetak danas najpopularnije klase krosover modela. To su automobili koji predstavljaju nešto između kompaktnog automobila i SUV modela. Praktični su, prostrani, a jednako omiljeni i kod porodičnih i kod mladih vozača. Verovatno su zahvaljujući tome tokom godina postali postali tako popularni. Potpuno novi Nissan Qashqai, sada već treća generacija, danas ima čitavu armiju etabliranih konkurenata, za razliku od prvenca koji je bio potpuno usamljen. To je bio veliki motiv da se u Nissan-u dodatno potrude i kreiraju automobil koji će biti inovativan, ali i koji će zadržati prepoznatljiv karakter. Čini se da su u tome uspeli.
Kada je dizajn karoserije u pitanju, nema mnogo iznenađenja, jer novi Nissan Qashqai, iako veoma savremen, predstavlja evoluciju dosadašnjeg dizajna. Već na prvi pogled je potpuno jasno o kom modelu je reč, a Nissan-ovi stručnjaci su potvrdili da je to i bila želja. Valjda po sistemu – ono što valja ne treba (previše) menjati. Novitet je, ipak, neznatno porastao – 35 milimetara u dužinu i osetnija 32 milimetra u širinu. Sve to će poboljšati ponudu prostora, a povećano međuosovinsko rastojanje je tu da obezbedi dodatnih 28 milimetara prostora za noge na zadnjoj klupi.
Testirani model je imao točkove donedavno potpuno nadrealnog prečnika od 20 inča. Atraktivni su, tu nema spora, ali pitanje je i koliko su vam u ovoj klasi potrebni. Isti auto bi mnogo komforniji bio sa dva broja manjim točkom i pneumativima nešto većeg profila, a s obzirom da je upitanju 4×4 verzija, takav izbor točkova ima i više smisla. Napomenućemo samo još jednom – prednost 20-ica je samo atraktivnost, sve drugo, poput komfora, cene, potrošnje goriva, pouzdanosti u vožnji, je na strani manjeg točka. Srećom, mogućnost izbora postoji.
Velike promene susrećemo i u kabini. Analogni instrumenti su zamenjeni monitorom od 12,3 inča, koji može da se prilagođava tako da prikazuje podatke o vožnji, klasične instrumente, mapu satelitske navigacije… Na centralnoj konzoli je takođe monitor, osetljiv na dodir. I pred detaljne digitalizacije, osnovne komande muzičkog sistema se nalaze ispod ekrana, a tu su i klasične komande klimatizacije. I pored digitalizacije kokpita, rukovanje je relativno jednostavno.
Naravno, obilje mogućnosti i opcija zahteva malo više bavljenja podešavanjima, ali novi Qashqai je jedan od onih automobila koji vozaču omogućava i da ga koristi na staromodni način, jer tu su regularne komande klimatizacije, a instrumente kada jednom podesite, ne morate više nikada da dirate. Pozicija za upravljačem je kao i kod prethodne dve generacije – veoma komotna i više sportska nego u SUV stilu. Moramo da naglasimo da su sedišta jedna od najboljih u klasi, a nude i opciju masaže.
Zadnja klupa je komforna i prostrana, a iza nje se nalazi prtljažnik varijabilne zapremine 436/504 litara. Možda bi od porodičnog krosovera očekivali koji litar više, ali ako se u obzir uzme da je reč od 4×4 modelu i to je zadovoljavajuće.
Testirani model je pokretao sada već dobro poznati 1.3 motor, proveren u velikom broju Renault, Dacia, pa i Mercedes automobila. U pitanju je verzija od 158 konjskih snaga, koje se do podloge prenose preko sva četiri točka. Japanski konstruktori su se opredelili da upotrebe kontinualni CVT menjač. U pitanju je menjač koji uz pomoć metalnog kaišnog prenosnika varijabilno menja prenosni odnos u kontinuitetu, bez pekida u prenosu snage. U teoriji zvuči idealno, ali u praksi CVT menjači nikada nisu radili kako treba. Ipak, kod modela Qashqai to više ne predstavlja hendikep. Prethodnih godina CVT transmisije su po pravilu gušile snagu motora, ali sada to više nije slučaj.
Onaj utisak da se između motora i točkova nalazi nekakav lastiš, odnosno da kada pritisnete pedalu “gasa” da motor zalazi u visoke obrtaje, a da automobil ne ubrzava, sada je potpuno eliminisan. Nissan-on Xtronic CVT menjač se ponaša kao najbolja nemačka automatska transmisija sa dvostrukim kvačilom. Da, oni čuveni DSG menjači… Jedina zamerka bi mogla da se uputi potrošnji. U principu ona je sasvim očekivana za automobil ove snage i mase, ali smo od ovog motora do sada navikli da nas uvek iznenadi par litara nižom potrošnjom od očekivane. U gradskim uslovima prosek je bio nešto iznad deset litara benzina, što je najverovatnije posledica 4×4 pogona, koji automobilu dodaje oko 150 kilograma dodatne mase.
Snage u vožnji ne nedostaje, a i vozne karakteristike su na visokom nivou. Oslanjanje je dovoljno čvrsto da i pored povišenog klirensa stabilnost bude na visokom nivou, ali ne na uštrb udobnosti. Komfor remete samo pomenuti točkovi od 20 inča, jer prilikom prelaska preko neravnina, kao što su na primer tramvajske šine u raskrsnicama, lupanje je nešto izraženije, a očigledno je da se oslanjaje bori da kompenzuje nedostatak amortizacije u samim točkovima. Još jednom napominjemo – sa broj ili dva manjim točkovima Qasqai bi bio malo manje atraktivan, ali mnogo bolji u vožnji.
Zaključak je potpuno jasan. Da li je Nissan Qashqai i dalje jedan od najboljih automobila u klasi? Apsolutno da. Jedan od najboljih i najlogičnijih izbora. Naravno, u pitanju su nijanse, jer i konkurencija je jednako dobra, ali Qashqai zaista pleni odmerenošću i očiglednim kvalitetom, a kao jedini hendikep u odnosu na konkurente i što će mnogima da zasmeta, možemo da izdvojimo to što je iz ponude izbačen dizel motor.
Tehnički podaci:
Motor: benzin, redni, 4 cilindra, turbo, zapremina 1.332 cm3, snaga 116 kW (158 KS) pri 5.500 o/min, Maksimalni obrtni moment 270 Nm pri 1.800 o/min; Prenos snage: pogon na svim točkovima, automatski CVT menjač; Pneumatici 235/45 R20, Međuosovinsko rastojanje 2665 mm, Dimanzije 4.425 x 1.835 x 1.625 mm, Prtljažnik 436/504 l, Rezervor 55 l, Masa 1.502 kg, Ubrzanje 0-100 Km/h 9,9 s, Maks. brzina 198 km/h