VOZILI SMO: Toyota Yaris – Stari kvalitet i nove vrednosti
Četvrta generacija Toyota modela Yaris drži se proverene filozofije, koja podrazumeva kvalitet i pouzdanost, ali sada uz primetnu dozu atraktivnosti. Nažalost, cena ovog gradskog modela više nije tako pristupačna
Na testu u našoj redakciji nedavno se našla najnovija verzija popularnog Toyota gradskog automobila, modela Yaris. Sedam dana za upravljačem ovog malog automobila je bilo pravo uživanje, jer kroz nekoliko generacija japanski inženjeri su sve sitnice doveli do perfekcije, a sve ono što nam se nije dopalo je uglavnom bio naš subjektivni utisak, a ne nedostatak samog atomobila. Nažalost, moramo da konstatujemo da je cena ovog gradskog automobila danas osetno više nego ranije.
Dizajn modela Yaris će sigurno, pored tradicionalne pouzdanosti sa kojim su upoznati i najlošije informisani vozači, biti jedan od glavnih aduta. Činjenica je da veliki broj vozača, pogotovo u zapadnim zemljama, automobil kupuje zbog dizajna. A novi Yaris ima sve potrebne osobine da potencijalne kupce uvuče u prodajne salone. Najatraktivniji deo automobila je njegov prednji deo. Zaista ga ne treba opisivati, dovoljne su fotografije. Bokovi sa naglašenim blatobranima dodatno potencitaju sportski šarm, a kompletnu formu zaokružuje skladan zadnji deo karoserije. Na našem testu se našao model u plavoj boji, a u paleti se nalazi još mnogo nijansi, od kojih neke još efektnije izdvajaju novi Yaris iz gomile konkurenata.
Enterijer je organizovan tako da se svima na neki način izađe u susret. Ispred upravljača se nalazi klasična analogna tabla sa instrumentima. Danas se u svim klasama očekuju ekrani, ali nama je ovakvo rešenje mnogo preglednije i jednostavnije za upotrebu. Sve informacije su dostupne preko centralnog multifunkcionalnog ekrana smeštenog između analognih instrumenata, a u vrhu centralne konzole se nalazi ogroman ekran, koji pruža više nego dovoljno uživancije za ljubitelje najsavremenijih trendova.
Ova multimedija je u standardnoj Toyota oganizaciji, tako da nam je bila veoma laka za upotrebu. I neupućen vozač će se brzo snaći, a svakodnevni život olakšavaju klasični prekidači sa obe strane ekrana, koji su efikasne prečice da najvažnijih funkcija, a olakšavaju vraćanje na željeni meni kada “odlutate” u pretrazi i setovanjima.
Ali, pomenimo mnogo važnije stvari od kolornih ekrana. Prvi pozitivan utisak su prednja sedišta. Odavno Toyota na ovom polju prednjači. Komfor koji pružaju prednja sedišta je potpuno adekvatan za automobile jedne ili dve klasi iznad. Realno, to je ono što je i najvažnije. Isto važi i za poziciju za upravljačem. U slučaju ovog modela moramo da istaknemo da je ponekad manje zapravo više. U testiranom modelu su se našle komande klimatizacije verzije sa manuelnom klimom. One se sastoje od tri standardna kružna prekidača i veoma su praktične za upotrebu. Recirkulacija se aktivra bez skretanja pogleda sa puta, a isto važi i za ostale komande. Kod verzije sa automatskom klimatizacijom sve je dosta komplikovanije, a za većinu komandi je potrebno malo više angažovanja, što skreće pažnju vozaču.
Prostranost nije jedan od aduta ovog modela. Na zadnjoj klupi ima dovoljno mesta, ali svakako postoje automobili u ovoj klasi koji na tom polju nude više. Pretpostavljamo da je to cena veoma atraktivnog izgleda. Naravno, odrasli će na kaćim turama bez problema da se prevezu, dok deca mogu da se voze i na dužim putovanjima. Prtljažnik se solidne dubine i dimenzija, a raspolaže sa 286 litara zapremine.
Kada je pogon u pitanju, odlučili smo da predstavimo osnovnu najpristupačniju verziju modela Yaris, koja će pored hibrida kod nas biti jedna od popularnijih. U pitanju je atmosferski trocilindraš, tagle bez turbine, od jednog litra radne zapremine i 72 konjske snage. On snagu do prednje osovine prenosi preko petostepene manuelne transmisije. U gradskim uslovima vožnje i do brzine od oko 60 kilometara na čas, što je i osnovna namena namena ovog modela, snage ima dovoljno, a automobil je startan. Tek sa porastom brzine oseća se manjak konjskih snaga, što je i očekivano, jer u pitanju je atmosferski agregat koji isporučuje svega 93 njuntmetra obrtnog momenta i to pri visokih 4.400 obrtaja.
Iako u osnovi gradski automobil, Yaris nas je prijatno iznenadio kada je potrošnja na otovrenom putu u pitanju. Do brzine od 130 kilometara na čas, i pored petostepene transmisije, prosečna potrošnja se održava ispod šest litara, a to je neki prosek i u gradskim uslovima vožnje. Dakle, ekonomičnost je odlična, ali ne treba očekivati mnogo kada su performanse u pitanju. Oslanjanje pruža veliko zadovoljstvo i sigurnost, ali je nešto čvršće podešeno.
Konačna ocena je vrlo pozitivna. Novi Yaris nema konkretnih nedostataka. Dizajn, udobnost, ergonomija, sve su to discipline koje je Toyota dovela do savršenstva. Pouzdanost se podrazumeva. Naravno, kompromisi u ovoj klasi su neizbežni, a razočaraćete se nečim samo ako ste imali nerealno velika očekivanja. Toyota Yaris će sa rivalima sigurno moći da se nosi, ima sve adute, a na tom putu jedina prepreka može da bude nešto viša cena.
Tehnički podaci
Motor: benzinski, redni, tri cilindra, zapremina 998 cm3, snaga 53 kW (72 KS) pri 6.000 o/min, Maksimalni obrtni moment 93 Nm pri 4.400 o/min; Prenos snage: pogon na prednjim točkovima, manuelni petostepeni menjač; Dimanzije 3.940 x 1.745 x 1.500 mm, Prtljažnik 286 l, Ubrzanje 0-100 Km/h 14,6 s, Maks. brzina 160 km/h