Zašto se javlja vazduh u radijatoru i kako trajno rešiti problem
Saznajte zašto se vazduh nakuplja u radijatorima, kako da prepoznate prve znakove nepravilnog grejanja i koje su najpouzdanije metode za trajno rešavanje ovog problema u stanovima sa daljinskim grejanjem i kućnim sistemima
Kada se radijator ne greje ravnomerno ili ostane hladan u gornjoj zoni, gotovo uvek je reč o vazduhu koji se nakupio u sistemu. Iako deluje kao sitnica, vazduh značajno smanjuje efikasnost grejanja i povećava potrošnju energije, pa je važno razumeti kako nastaje i kako ga zauvek držati pod kontrolom.
Kako prepoznati da je vazduh u radijatoru
Najjasniji znak da je vazduh prisutan je kada radijator gore ostane hladan potpuno I li jednim delom. To se dešava jer vazduh uvek ide ka vrhu i sprečava toplu vodu da ispuni celu površinu radijatora.
Nekad se čuje lagano “šuštanje” ili klokotanjeu usled kapanja vode, a u pojedinim slučajevima radijator samo sporije dobija temperaturu iako je grejanje uključeno. U stanovima sa daljinskim grejanjem često se dešava da jedan radijator greje normalno, a drugi ne, što je prvi znak da je vazduh ušao u instalaciju.
Zašto se vazduh uopšte javlja
Pojava vazduha u radijatorima je sasvim normalna i javlja se u svim grejnim sistemima. Kada se grejanje puni vodom, uvek ostane određena količina vazduha koji se polako skuplja u najvišim tačkama.
Vazduh nastaje i kada sistem prolazi kroz nagle temperaturne promene, kada se dopunjava pritisak ili ako u instalaciji postoji mikrocurenje koje “uvlači” vazduh. Kod sistema u kućama ovo je češće, dok su daljinska grejanja stabilnija, ali ni ona nisu imuna na stvaranje mehurića koji se nakupe u radijatorima.
Kako otkloniti vazduh iz radijatora
Odzračivanje je jednostavan postupak kojim se problem brzo rešava. Kod kućnih sistema sa sopstvenim kotlom to se radi ručno, tako što lagano otvorite odzračni ventil na radijatoru i pustite da vazduh izađe dok se ne pojavi mlaz vode, a zatim ventil ponovo zatvorite.

U stanovima sa daljinskim grejanjem postupak je isti, ali je važno da pritisak u vertikali bude stabilan. Ako se odzračivanjem radijator popravlja, a zatim ponovo za kratko vreme ostane hladan, to je znak da negde u sistemu nedostaje voda i da se vazduh stalno stvara.
Razlike između daljinskog grejanja i kućnih sistema
U stanovima sa daljinskim grejanjem korisnik ne može mnogo da utiče na pritisak u sistemu. Ceo objekat deli istu vertikalu i voda dolazi iz toplana pod odgovarajućim pritiskom. Ako se u jednom stanu javlja vazduh, često se javlja i u drugim, posebno na višim spratovima, pa se dešava da komunalne službe moraju da dopune vodu ili otpuste vazduh sa centralnih tačaka.
U ovakvim sistemima odzračivanje reši problem privremeno, a pravo rešenje dolazi kada se ceo objekat hidraulički stabilizuje, što je posao za gradske toplane.
PROČITAJTE JOŠ:
Pravilno odzračivanje radijatora
Kako dopuniti vodu u kućnom sistemu centralnog grejanja
Šta kada radijator ne greje – Mini vodič
Kod kuća je situacija drugačija. Voda se dopunjava ručno, pritisak se reguliše na ekspanzionoj posudi i ako u sistemu negde postoji mikrocurenje, vazduh će početi da nastaje iznova.
Takođe, loše podešen pritisak ili ekspanziona posuda koja ne radi kako treba mogu dovesti do toga da se vazduh neprestano skuplja u radijatorima. Kućni sistemi zato zahtevaju povremenu kontrolu pritiska i, po potrebi, proveru instalacije.
Ipak, kod sistema koji su ispravni obično je potrebno dopuniti sistem vodom, pa onda ispustiti vaduh iz svih radijatora. Potpm se pritisak u sistemu ponovo proverava I ako je opao ispod nominalnog, ponovo se dopuni. Ako je sistem ispavan, sa ispravnom ekspanzionom posudom, na ovaj način problem se rešava.
Postoji li trajno rešenje
Trajno rešenje postoji, ali zavisi od uzroka. Sistem koji ne gubi pritisak i nema curenja neće stvarati vazduh, osim u minimalnim količinama koje se pojave na početku sezone. U kućama je ključno da ekspanziona posuda bude ispravna i pravilno podešena, jer ona održava stabilan pritisak i sprečava nastanak vazduha.
Ako se radijatori često odzračuju, to je jasan znak da u sistemu nedostaje vode – što znači da negde postoji curenje ili da dopunjavanje nije dobro obavljeno.
Kod stanova na daljinskom grejanju trajno rešenje zavisi od kvaliteta instalacije zgrade i podešenosti centralnog sistema. Kada su vertikale dobro održavane, vazduh se javlja samo na početku grejne sezone, a kasnije sistem radi bez problema.
Ako se vazduh pojavljuje često, potrebno je da upravnik zgrade prijavi problem toplani kako bi se sistem stabilizovao.
