Tema

Kada i zašto su behaton kocke bolje od betoniranja

Da li je cena behaton kocki njihov jedini nedostatak u odnosu na klasično betoniranje? Kako behaton obezbeđuje dobru drenažu površine i odsustvo pojave pukotina? Da li je behaton otporniji od betona kada su u pitanju so i temperture ispod nule?

Kada su dvorišne podne obloge u pitanju, odnosno površine koje su namenjene ne samo za ketanje pešaka, već možda i automobila, izbor jeste veliki, ali jedno od najčešćih rešenja je betoniranje. Ipak, poslednjih godina tržište se donekle promenilo, a behaton kocke su postale cenovno pristupačnije, a ujedno i kvalitetnije nego pre, tako da se i ovo rešenje nameće kao jedna od mogućnosti.

PROČITAJTE JOŠ:

Bojenje betona – Sivo ne mora da bude sivo

Teraco pod – Sve što ste želeli da znate

Istina, klasično betoniranje će uvek biti pristupačnije rešenje, kao i rešenje koje se brže sprovodi u delo, ali behaton ima neke prednosti u odnosu na betoniranje koje često  mogu da prevagnu u njegovu korist. Posebno kada su u pitanju manje površine, pa cena nije nepremostiva stavka. Ovo su glavne prednosti behaton kocki u odnosu na betoniranje:

Estetika je najočiglednija prednost

Prva i najočiglednija prednost behaton kocki je estetika. Dobro osmišljena površina od behaton kocki, možda uz upotrebu dve nijanse samih kocki, mogu da kreiraju neuporedivo atraktivniju i luksuzniju površinu u dvorištu. Klasično betoniranje može da istakne estetski momenat možda ukoliko se opredelite za štampani, odnosno dekorativni beton.

Bolja drenaža

Na većim površinama drenaža je od velikog značaja. Na primer, ukoliko je u pitanju teren za basket u dvorištu, vrlo brzo posle jake kiše teren će biti dovoljno suv, dok će na betoniranoj površini dugo da se zadržavaju lokve.

PROČITAJTE JOŠ:

Štampani odnosno dekorativni beton – Prednosti i mane

Kupujete vanjske pločice? Obratite pažnju na…

Suština je u tome što se behaton kocke ne postavljaju poput keramičkih pločica, sa hermetičkim fugovanjem. Pravilna postavka behatona je sledeća – pre postavljanja kocke na površinu se prvo sipa sloj krupnijeg tucanika. Ako je u potanju površina za kretanja automobila oko 30 centimetara, a ako je reč o površini za kretanje pešaka, dovoljno je 15-ak centimetara tucanika.

Potom ide sloj peska debljine nekoliko centimetara koji se fino niveliše i na njega se slažu kocke. Prostor između kocaka se ne fuguje, već se zasipa peskom. Na taj način behaton će propuštati manje količine vode.

Bez pojave pukotina

Već smo opisali proceduru postavljanja behaton kocki, a ona pored drenaže obezbeđuje još jednu prednost u odnosu na beton, a to je fleksibilnost. Naime, behaton je u stanju da prati manje promene u konfiguraciji terena, poput sleganja, te da se prilagođava bez pojave pukotina.

Behaton je odlično rešenje za prilaze automobilom, jer je otporniji na so i niske temperature

Takođe, ukoliko je u pitanju površina za kretanje automobila, ako iz nekog razloga usled opterećenja dođe do sleganja kocki na nekom mestu, one jednostavno mogu da se izvade, da se na tom mestu ponovo izvrši nivelacija i da se on vrate.

Pored toga, ukoliko je potrebno izvršiti neke radove, poput popravke cevi koje se nalaze ispod, to je moguće učiniti bez velikih ulaganja, a da posle toga ne ostane nikakav trag prethodnih radova. Kod betona to nije moguće, beton je potrebno seći, tako da posle ostaju vidljive “zakrpe”, ili je potrebno menjati kompletnu površinu.

Bolja otpornost na mraz i so

Postoji nekoliko vrsta behaton kocki. Najosnovnija i najpristupačnija je takozvana jednoslojna behton kocka. Ona nema nikakav završni sloj, odnosno po celom preseku ima identičnu strukturu. Ovaj proizvod je po karakteristikama sličan standardnom betonu.

Kvalitetnije behaton kocke pored aditiva u kompletnoj smeši, imaju i završnu gazeću površinu, na primer sa dodatkom kvarcnog peska. To površini behaton kocke daje dopadljiviju teksturu i boju, ali i veću otpornost na niske temperture i so koja se koristi tokom zimskih meseci.

Idelano za parkinge i garaže, jer iako ne planirate da bacate so u svom dvorištu, on se uvek otapa sa automobila, tako da standardni beton na parkinzima u dvorištima brzo propada, iako se na njega ne baca so.

Foto: Wienerberger